Z prieskumov spoločnosti Profesia dlhodobo vyplýva, že mzda hrá najdôležitejšiu rolu pri rozhodovaní uchádzačov o novú prácu. Paradoxom však je, že práve debaty o platovom ohodnotení sú ešte stále v mnohých prípadoch tabu. Majú ľudia vedieť, koľko zarába ich kolega? Ako môže postupovať manažér, keď chce jeho podriadený zvýšiť mzdu? Máme pre vás niekoľko užitočných tipov.
O tom, že téma finančného ohodnotenia vo firmách je pre mnohých manažérov stále náročná, vie svoje Sandra Fridrichová zo spoločnosti Soulmio, ktorá sa zaoberá oi. wellbeingom vo firemnom prostredí. Pritom ochota komunikovať o peniazoch je podľa nej na pracovisku zásadná: „Ak by som mala dať jedno jediné odporúčanie, potom je to toto: Zamestnanec musí mať možnosť rozprávať sa s nadriadeným o svojom plate. A to aj vtedy, keď sa z akýchkoľvek dôvodov nedá zvýšiť,“ hovorí.
Príležitosť porozprávať sa o svojom plate či mzde majú mať ľudia nielen v termíne oficiálneho zvyšovania (napríklad v korporáciách býva zakotvený dátum, kedy sa dá plat zdvihnúť o „pevne stanovené“ maximálne percentá), ale napríklad aj v prípade, kedy sa u zamestnanca zmení životná situácia. Mať možnosť porozprávať sa neznamená nutne navýšiť mzdu. Je to ale znak otvorenosti a vzájomnej dôvery. To, čo ľuďom často robí vrásky na čele a spôsobuje negatívne emócie, je pocit, že nie sú férovo zaplatení. Čím viac je téma platu tabuizovaná, tým viac otáznikov v ľuďoch naskakuje. Tým viac teórií a domnienok si vytvárajú. Ak môžete, máte odvahu a viete komunikovať o kontexte platu a platovej politiky alebo aktuálnych možnostiach firmy, viete dať ľuďom vyhliadky, dokážete sa s nimi rozprávať o iných možnostiach motivácie (rast, vzdelanie, voľnosť, zaujímavé projekty atď.), vtedy ani v pracovnom kolektíve nemusí téma platu vyvolať veľkú drámu.
„Na Slovensku aj v Česku sú rozhovory o plate – v práci aj medzi priateľmi – skôr tabu. Súvisí to čiastočne s výchovou, závisťou, očakávaním reakcie druhých, obavami, ktoré v sebe máme.“
Sandra Fridrichová, mediátorka, koučka a mentorka, Soulmio
Majú ľudia vedieť, aké sú platy ich kolegov? Nehľadajte univerzálnu odpoveď, neexistuje. Jednoznačne záleží na firemnej kultúre, nie každá spoločnosť takýto otvorený prístup zvládne. Môže byť motivačný v tom, že sa ľudia chcú zlepšovať a rásť, ale aj kontraproduktívny, ak napríklad nováčik dostane viac ako dlhoročný zamestnanec. Otvorenosť je u nás stále ešte ďaleko za celosvetovým priemerom. A podľa dát z roku 2021 bolo aj v globálnom meradle k podobnému kroku ochotných pristúpiť len zhruba 5 % firiem.
Aj keď nemáte v práci absolútne otvorený prístup, má zmysel sa o peniazoch rozprávať. Stále pretrváva dojem, že načúvanie nič nevyrieši. To je veľký omyl. Dôležité je dať ľuďom priestor a zaujímať sa o to, ako vnímajú svoju platovú situáciu. Sú spokojní? Čo je za tým, že ich neuspokojuje? Porovnanie s trhom? S kolegami? Osobné problémy? Iná ponuka? Prečo prichádzajú práve teraz? Ako by podľa nich mala vyzerať ich ideálna mzda? Ako sa má ich ideálna mzda viazať k výkonu alebo pozícii? Počúvať zamestnancov je základ pre HR aj manažment. A tiež odpovedať na ich otázky.
Pripravili sme pre vás niekoľko rád, ako k rozhovorom o peniazoch pristupovať:
Zamestnanec chce vyšší plat, vy jeho požiadavku uznáte, pridáte mu a všetci sú šťastní. Alebo dokonca navýšenie odmien sami iniciujete. Čo ale robiť, keď okolnosti zdvihnutie platu neumožňujú (alebo nemôžete pridať podľa predstáv a potrieb zamestnanca)? Zvoľte cestu maximálnej otvorenosti, vždy ale v kontexte firemnej kultúry. Vysvetlite, ako vy osobne aj firma premýšľate o platovej politike. Prečo je to práve táto cesta. Dajte ľuďom kontext. Dovoľte im porozumieť. Nemusia súhlasiť, ale skutočnosť, že o všetkom otvorene hovoríte a dávate úprimne nazrieť „do kariet“, je to, čo zamestnanca zbaví jednej z frustrácií. „Vyplýva z toho hlavná správa: kľúčom je komunikácia. Úprimná, načúvajúca, rešpektujúca,“ vysvetľuje Sandra Fridrichová.
+ Je vhodné človeka oceniť za to, že s témou prišiel – za jeho odvahu, pretože rozprávať sa o peniazoch je stále tak trochu ako „elephant in the room“.
+ Zobrať si čas. Aj keď už tušíte, či na požiadavku poviete áno či nie, nie je potrebné reagovať hneď. Pripravte sa na ďalšiu diskusiu, zbierajte dáta a riešte všetko s časovým odstupom.
– Nekritizovať, nevyvolávať pocity viny u zamestnanca za to, že chce otvoriť tému platu, nevyhovárať sa na firemnú politiku, držať sa faktov.
– Nehodnotiť adekvátnosť požiadavky, ale snažiť sa porozumieť.