Kde..."/>

5 faktov o súčasnom trhu práce, ktorým by ste mali prispôsobiť svoju HR stratégiu

10. mája 2016
5 min

[:sk]

Kde a ako hľadať tých správnych ľudí, keď na slovenskom trhu takmer nezostali voľné sily? Prečítajte si päť tipov, ktoré odporúčajú rečníci z HR days 2016.

Keďže vývoj na pracovnom trhu vnímame rovnako citlivo ako vy, prinášame vám päť najaktuálnejších rád k nastaveniu vašej HR stratégie, ktoré odzneli na konferencii HR days.

1. Práce pribúda, ale ľudí je nedostatok

„V marci sme prekročili dve magické hranice. Počet ponúk na Profesia.sk dosiahol dvadsať tisíc a nezamestnanosť na Slovensku klesla pod desať percent. Dobrá správa pre ekonomiku, zlá pre nás, HR-istov,“ začala najpálčivejšou témou riaditeľka Profesie Ivana Molnárová. Táto premisa totiž nevyhnutne znamená menší počet záujemcov na každú pracovnú ponuku.

Na trhu je minimum voľných ľudí a takí kandidáti, akých skutočne chcete, už pracujú pre niekoho iného. To je realita, v ktorej robiť nábor tak ako doteraz už nestačí. „Pred pár rokmi sme radili uchádzačom, aby sa odlíšili čo najkreatívnejším životopisom. Dnes radíme firmám, aby tých správnych kandidátov zaujali zaujímavou a čo najadresnejšou pracovnou ponukou,“ radí Ivana Molnárová.

2. Nábor musí prebiehať tam, kde to žije

Koľkokrát ste už počuli, že kto nie je na webe, neexistuje? „Život sa posunul do virtuálneho sveta a nábor musí ísť tam, kde to žije,“ otvorila tému sociálnych sietí Soňa Sochová z IBM. Zaujať toho správneho kandidáta si vo svete internetu vyžaduje nápaditosť a najmä správne zacielenie. A práve na sieťach ako LinkedIn, Facebook či Twitter máte k dispozícii ľahko dostupné dáta, vďaka ktorým viete komunikovať s potenciálnymi kandidátmi naozaj adresne a efektívne.

Navyše, ak HR marketing robíte šikovne, čoskoro sa šíriteľmi vašej zamestnávateľskej značky stanú samotní fanúšikovia, ktorí budú spontánne zdieľať vaše príspevky. Trh práce sa riadi novými pravidlami, v ktorých úspech vašej HR stratégie závisí aj od PR a marketingu. Spolupracujte.

3. Uchádzači už vedia, že si môžu vyberať

Uchádzači dnes netrpia nedostatkom príležitostí, práve naopak. Tí najšikovnejší ponuku zmeniť zamestnávateľa dostávajú pravidelne, a preto sú kritériá ich výberu čoraz prísnejšie. Podľa štatistík Grafton Recruitment Slovensko v minulom roku kandidáti odmietli až 23 % pracovných ponúk. Country manager Miroslav Garaj preto priblížil najdôležitejšie veci, ktoré rozhodujú o tom, či sa kandidát pre vašu ponuku rozhodne.

Až štvrtina ľudí, ktorí ponuku práce odmietli, považovala za nejasnú alebo nesprávnu pracovnú náplň na ponúknutej pozícii. 36 % kandidátov malo nejasnosti v odmeňovaní a štruktúre a takmer pätinu odradil dlhý výberový proces. Poučte sa a dajte potenciálnemu zamestnancovi takú ponuku, ktorej jednoducho neodolá.

4. Najväčším talentom záleží na regenerácii

Nielen mzda či prehľadnosť pracovnej ponuky rozhodujú o úspechu náboru, dôležité sú aj kompenzácie, ktoré kandidátom ponúknete formou finančných a nefinančných benefitov. Podľa projektového manažéra online platového prieskumu Platy.sk Miroslava Draveckého však treba o zamestnaneckých výhodách uvažovať v širšej optike než mobil či stravné lístky.

Tí najväčší pracanti si čoraz viac vážia svoj voľný čas, zdravie i vzťahy. Zaraďte preto do benefitového programu aj podporu celkovej regenerácie zamestnancov. Andrej Blanárik z portálu Zdravie.sk vysvetlil, že zdravotné benefity by sa mali starať o fyzično, duševno aj sociálno zamestnanca. Počuli ste už napríklad o benefitoch ako workation, sabatikal alebo yay day?

5. Robte HR stratégiu pre skutočných ľudí

Nech zvolíte akúkoľvek náborovú cestu a dlhodobú stratégiu, nezabúdajte na to najdôležitejšie vo svojej agende – ľudské zdroje. Ako uviedla Miroslava Remenárová z CRH Slovensko, robte HR pre skutočných ľudí. Nie pre reporty a „bielogoliernikov na mítingu o jedenástej“. Myslite na to, aká starostlivosť je vhodná pre zamestnancov na rôznych stupňoch firemnej hierarchie, a nezabudnite ju správne komunikovať. O vašich HR aktivitách sa predsa musí dozvedieť aj zamestnanec, ktorý nemá ani firemný e-mail.

A v neposlednom rade nezabúdajte na zodpovedné podnikanie. Z dlhodobých prieskumov, ktoré na HR days interpretoval Michal Kišša z Nadácie Pontis, zodpovedným prístupom vo vzťahu k zamestnancom dokážete zvýšiť plnenie cieľov a najmä obmedziť absenciu a fluktuáciu zamestnancov.[:]

Napísal Anton Khúla