[:sk]Od 1.5.2018 je účinná novela Zákona o službách zamestnanosti, ktorá ukladá zamestnávateľom na Slovensku povinnosť zverejňovať v pracovných ponukách základnú zložku mzdy. V Profesii sme sa pozreli na to, ako si zamestnávatelia za prvé dva týždne poradili so zverejňovaním informácie o plate v pracovných ponukách.
V analýze sme porovnávali pracovné ponuky zverejnené na Profesia.sk od 1.5. do 16.5. Ponuky boli porovnávané medziročne, aby sme sa vyhli prípadným sezónnym trendom.
Väčšina firiem sa postavila k zverejňovaniu platov zodpovedne. Zatiaľ čo minulý rok malo v máji uvedený plat v ponuke len 26% pracovných inzerátov, v súčasnosti platovú informáciu uvádza vyše 90% zo všetkých inzerátov na Profesia.sk. Zároveň treba dodať, že na Profesia.sk inzerujú aj spoločnosti, na ktoré sa nová legislatívna úprava nevzťahuje – výnimku majú napríklad pracovné ponuky hľadajúce zamestnancov do zahraničia, živnostníkov alebo ponuky zamestnávateľov, ktorým sa plat určuje podľa tabuliek (verejná správa). Preto percento ponúk obsahujúcu informáciu o plate pravdepodobne nikdy nedosiahne 100%.
Zamestnávatelia si nenechali zverejňovanie platu na poslednú chvíľu. Už v apríli dosiahol počet pracovných ponúk so zverejneným platom 42%. “V Profesii sme overili od polovice apríla až do 1.5. rekordné množstvo pracovných ponúk,“ hovorí Gabriel Holota, vedúci oddelenia podpory zákazníkom. „Pri overovaní ponúk sa však nezameriavame na to, či pracovný inzerát má, alebo nemá uvedenú základnú zložku mzdy. Dôvodom je, že každá spoločnosť je v procese zverejňovania inzerátu upozornená na novú povinnosť aj na možné dôsledky, ktoré jej hrozia v prípade nezverejnenia základnej zložky mzdy. Konečnú zodpovednosť za to, či plat je, alebo nie je zverejnený nesie zadávateľ inzerátu.“
Na základe ponúk zverejnených v prvých dvoch týždňoch môžeme hodnotiť, že pracovným ponukám s platom „dohodou“ odzvonilo. Zatiaľ čo v máji minulého roku mala plat „dohodou“ bez akéhokoľvek číselného údaju uvedených viac ako štvrtina pracovných ponúk, za rovnaké obdobie tohto roku klesol ich počet takmer na nulu (0,5%). Miesto toho začali firmy v ponukách uvádzať slová ako „odmena“ (nárast o 9,4%), „bonus“ (+8,5%) a príplatky (+10,8%). Tak ako aj pred novelou zákona platí, že firmy ponúkajú vo zverejnených pracovných ponukách firmy naznačujú, že finálne ponúknutý plat pred podpisom zmluvy záleží od skúseností a praxe.[:]