[:sk]Koniec roka nie je len obdobím firemných vianočných večierkov a bilancovania. HR svet naplno pohlcuje tvorba rozpočtu na ľudské zdroje a koncoročné pohovory spojené s prehodnocovaním platov. Prinášame malú pomôcku, ktorá vám poskytne dátový základ pre dôležité rozhodovanie.
Aj keď má každá firma vlastné stratégie týkajúce sa platového odmeňovania, všetky majú spoločné jedno – pri ich tvorbe je dôležité zosúladiť potreby a ciele firmy s realitou trhu a očakávaniami uchádzačov či špecialistov na konkrétne pozície.
Biznisové či finančné ciele firmy sú záležitosťou interných procesov, no ako sa zariadiť v prípade reality trhu či platových očakávaní súčasných či potenciálnych zamestnancov? Práve s druhou častou vám dokážeme pomôcť s dátami od Platy.sk, ktoré sú súčasťou rodiny medzinárodných platových prieskumov portálu Paylab.
V Profesii ponúkame dva spôsoby, ako môžete pohodlne využívať platové dáta pre ďalšie rozhodovania. Vybrať si môžete v závislosti na tom, v akom objeme ich potrebujete využívať.
Platové dáta sú viackrát overované a čistené od duplicít a extrémov, a môžete ich využiť okamžite. Poslúžia vám pri tvorbe rozpočtu na personálne náklady na budúci rok aj pred hodnotiacimi pohovormi so zamestnancami.
Dáta sú základ skladačky, z ktorej dokáže vzísť premyslená, argumentmi podporená stratégia s jasným cieľom. Aby dáta dávali čo najväčší zmysel, mali by byť čo najrelevantnejšie pre pozície, ktoré obsadzujete v konkrétnej lokalite aj odvetví.
Ak máte, napríklad, v bratislavskej firme senior účtovníka s vysokoškolským vzdelaním a siedmimi rokmi praxe, nebude pre vás užitočné, ak budete pracovať s priemerným nástupným platom absolventa obchodnej akadémie v Poprade.
Dáta by tak vždy mali odzrkadľovať úroveň vzdelania a seniority, prax, špecifické skúsenosti a v neposlednom rade aj prínos, ktorý daná pracovná pozícia prinesie vášmu podnikaniu. Kým tú prvú časť môžete zistiť napríklad z platového prieskumu Platy.sk, druhá časť vychádza z vašich interných údajov a stanovených cieľov.
Stratégia odmeňovania by mala dávať odpovede na otázky:
V závislosti od toho, aká je štruktúra pozícií a najmä ich charakter pri výkone práce, by mala vyzerať aj vaša stratégia na hodnotiace pohovory, respektíve podklady k plošnému prehodnocovaniu platov vo firme.
V každom prípade by ste si však mali na základe platových dát, ktoré získate z platového nástroja, pripraviť rozpätia platov buď u jednotlivcov, na jednotlivých pozíciách alebo v pracovných skupinách.
Rozpätia by mali pozostávať z minima nutného na zaplatenie kvalifikovaného odborníka, mediánu platu na danej pozícii a maxima, ktoré si aj vzhľadom na rozpočet môžete dovoliť. Podľa rozpätí sa budete vedieť lepšie rozhodovať v otázke, na koľko chcete byť v odmeňovaní konkurencieschopní a získate tiež argumentačný podklad na samotný hodnotiaci pohovor so zamestnancom.
Plat je silný nástroj motivácie u zamestnancov a výrazná konkurenčná zbraň najmä v odvetviach, ktoré sú odkázané na kvalifikovaných pracovníkov a odborníkov alebo v silných regiónoch.
Zamestnanci dnes majú vďaka povinne zverejneným platom v pracovných ponukách a mzdovým prieskumom oveľa viac informácií o odmeňovaní než v minulosti, vďaka čomu sú schopní definovať hodnotu svojej práce.
“Podľa našich prieskumov až 80 % ľudí považuje plat za najdôležitejšiu informáciu v pracovnej ponuke a 71 % si myslí, že atraktívny plat a benefity sú najdôležitejšie kritériá pri výbere zamestnávateľa.” Tomáš Janotík, Hlavný analytik Profesie
Ak je plat konkurencieschopný, dokáže prilákať a udržať talenty.
Aká by mala byť jeho výška?
Ak máte viac otázok, opýtajte sa na možnosti platových prieskumov a reportov svojej obchodníčky či obchodníka v Profesii, alebo nás kontaktujte na obchod@profesia.sk.[:]