[:sk]Princípom vyhľadávania pracovných ponúk je, aby používatelia dostali na zadané parametre tie najrelevantnejšie výsledky. Ak sa to nedeje, je to problém. Môže sa im zdať, že vhodné pracovné ponuky pre nich neexistujú a zo stránky odchádzajú. Aj preto Profesia.sk vyše roka pripravovala technologické zmeny, aby vyhľadávanie a zobrazovanie výsledkov bolo jednoduchšie a presnejšie. Aké zmeny čakajú firmy aj uchádzačov o prácu, v rozhovore povedala Katarína Smolíková, produktová manažérka Profesia.sk.
Zmeny vo vyhľadávaní pracovných ponúk na stránke Profesia.sk sa pripravovali už od minulého roku. Čo bol ten hlavný dôvod, prečo ste sa rozhodli práve pre oblasť vyhľadávania podľa lokality pracovných ponúk?
Neustále monitorujeme spokojnosť používateľov s našou stránkou a službami a jednou z dlhodobých spätných väzieb, ktoré sme dostávali bolo, že uchádzači nevidia relevantné ponuky. Inak povedané, zobrazujú sa im ponuky z regiónov, ktoré si do vyhľadávania nezadali, a tiež nevidia ponuky v ich vlastnom regióne. Stretávali sme sa s tým najmä v menších regiónoch, kde je pracovných ponúk málo. Bolo to spôsobené tým, že nebol obmedzený počet regiónov, ktorý firmy mohli zadať pri vytváraní pracovnej ponuky. S myšlienkou, aby ponuku videlo čo najviac ľudí, zadávali viacero regiónov a pracovná ponuka sa tak zobrazila aj v regióne, s ktorým nemala ponuka nič spoločné. Hľadali sme riešenie, kedy by sa pracovné ponuky zobrazili väčšiemu počtu relevantných uchádzačov.
Sú zmeny iba technologického charakteru, alebo sa prejavia aj navonok? Všimnú si ich aj firmy a používatelia stránky?
Aby sme zmeny vo vyhľadávaní mohli implementovať, vyžadovalo si to kompletnú zmenu vo vyhľadávacej technológii. Keďže sme museli popritom udržiavať stránku v bezproblémovej prevádzke, bol celý proces časovo náročný. Teraz sme však v stave, kedy vieme reagovať rýchlejšie a jednoduchšie. Zmeny budú určite viditeľné aj pre firmy aj pre používateľov. Tento rok sme už zmenili spôsob, ako firmy zadávajú miesto práce. Teraz tieto zmeny využijeme pri zlepšovaní vyhľadávania pre používateľov. Naším cieľom je uľahčiť hľadanie práce uchádzačom tak, aby sa im zobrazovali pracovné ponuky podľa ich požadovaných kritérií.
Ako bude fungovať zadávanie miesta práce v pracovných ponukách po novom? Čo napríklad s firmami, ktoré poskytujú ubytovanie alebo dopravu a chcú mať ponuku zverejnenú vo viacerých regiónoch?
Doteraz mohli firmy zadať ako miesto výkonu práce viacero regiónov, konkrétne kraje alebo okresné mestá. Od apríla môžu firmy v pracovnej ponuke uviesť, či ide o prácu na pravidelnom pracovisku alebo o prácu, ktorá si vyžaduje cestovanie (napríklad pozícia obchodného zástupcu), kde je následne možné zadať kraje alebo zahraničné krajiny. Nedávno sme pridali tretiu možnosť a tou je práca z domu. Táto sa bude uchádzačom zobrazovať bez ohľadu na to, aké miesto práce vyhľadávajú, pretože predpokladáme, že je relevantná pre všetkých. Prácu z domu si netreba mýliť s pracovným benefitom home office. Ide o prácu, pri ktorej nie je potrebné chodiť na miesto práce, čo aj dôkladne kontrolujeme pred zverejnením.
Ako budú tieto zmeny vnímať a vidieť používatelia?
Používatelia najväčšiu zmenu pocítia pri vyhľadávaní práce na pracovisku. Doteraz mohli vyhľadávať iba v krajských a okresných mestách. Po novom budú môcť vyhľadávať už na úrovní obcí, plus si budú môcť zadať, ako ďaleko sú ochotní za prácou cestovať. Takže napríklad si uchádzač môže zadať mesto Martin + 20 km a zobrazia sa mu všetky ponuky, ktoré spadajú do toho okruhu.
Najmä kvôli kvalitnejším výsledkom vyhľadávania odporúčame firmám, uvádzať miesto práce čo najpresnejšie, a to konkrétnu ulicu alebo adresu pracoviska. Systém je navrhnutý tak, aby uchádzačovi zobrazil všetky ponuky, ktoré spadajú do zadaného okruhu (rádiusu). Ponuky, ktoré budú mať lokalitu zadanú presnejšie, teda na úrovni ulice, sa však budú uchádzačom zobrazovať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.
Takže pre firmy je lepšie zadávať miesto výkonu práce čo najpresnejšie, nie iba ako v práca v danom kraji.
Presne tak. Ak je v ponuke uvedená ulica a mesto, ponuka vždy spadne vo všetkých vyhľadávaniach tam, kam má. Napríklad, firma zadala ako miesto práce ulicu vo Zvolene, tak táto ponuka sa zobrazí vo vyhľadávaniach ako pre Zvolen, tak aj pre Sliač + 20 km, rovnako ako pre Banskobystrický kraj.
Veríme, že vyhľadávanie bude jednoduchšie a výsledky presnejšie, najmä pri regiónoch s menším počtom ponúk. Malo by to viesť k skvalitneniu používateľského zážitku uchádzačov a následne k zvýšeniu návštevnosti stránky a počtu reakcií.
[:]