Slo..."/>

Ako si poradiť s klesajúcou odozvou uchádzačov na pracovné ponuky?

15. júla 2016
5 min

[:sk]

Slovenský trh práce sa v súčasnom období veľmi intenzívne vyvíja. Evidovaná miera nezamestnanosti podľa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny dosiahla v máji 2016 rekordných 9,45%, čím sa po prvýkrát od krízového roka 2009 dostala výraznejšie pod hranicu 10%. Medziročne miera nezamestnanosti poklesla o viac ako 2 percentuálne body, čo predstavuje najrýchlejšie tempo za posledné roky, ktoré prekonáva aj tie najoptimistickejšie očakávania.

Pozitívny vývoj sa na trhu práce prejavil vo výraznom náraste počtu nových pracovných miest. V druhom kvartáli roka 2016 sme na pracovnom portáli profesia.sk zverejnili rekordný počet 67 713 pracovných ponúk, čo je o vyše 21% viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. V dôsledku klesajúcej nezamestnanosti je však pre firmy problematické tieto nové pracovné miesta obsadiť a často sa stretávajú s nízkym počtom reakcií na ich pracovné ponuky zo strany uchádzačov.

TOP 5 oblastí, kde majú firmy najväčší problém nájsť zamestnancov

Celkový počet reakcií uchádzačov na portáli profesia.sk poklesol v dôsledku trhového vývoja v 2. kvartáli roka 2016 medziročne o 7,8%. Vzhľadom na fakt, že pracovných ponúk výrazne pribudlo a konkurencia medzi firmami v boji o nových uchádzačov sa vyostrila, počet reakcií, ktorý v priemere pripadá na jednu pozíciu poklesol ešte výraznejšie: zatiaľ čo pred rokom (v 2. kvartáli roka 2015) sa na priemernú pracovnú ponuku na portáli profesia.sk prihlásilo približne 20 uchádzačov, v tomto roku to  to bolo už iba 15 uchádzačov. V žiadaných oboroch pracovného trhu bol tento pokles ešte výraznejší.

Podobný trhový vývoj sme zaznamenali aj v partnerských pracovných portáloch v okolitých krajinách, a to predovšetkým v Českej republike, kde je aktuálna situácia na pracovnom trhu veľmi podobná.

Firmy teda aktuálne čelia výzve, ako dosiahnuť vyššiu odozvu zo strany uchádzačov a zvýšiť tak úspešnosť svojho náboru. Uvedieme preto niekoľko dôležitých faktorov, ktoré môžu ovplyvniť počet reakcií uchádzačov na pracovnú ponuku:

1. Kandidátov často odradia príliš prísne požiadavky na uchádzača

Inými slovami, nehľadajte supermanov. Firmy často požadujú znalosť cudzieho jazyka na úrovni expert, aj keď pre danú pozíciu stačí pokročilá úroveň znalosti. Alebo neraz uvedú, že hľadajú vysokoškolsky vzdelaného človeka aj na pozícii, kde stačí stredoškolské vzdelanie. Pracovné ponuky s vysokými požiadavkami na uchádzača mávajú spravidla veľmi výrazne nižší počet reakcií uchádzačov.

2. Záleží na vnímaní spoločnosti

Firmy, ktoré dosiahli najvyššiu úspešnosť v počte reakcií uchádzačov na svoje pozície sú práve tie, ktoré nepodceňujú dlhodobé investície do komunikácie s uchádzačom a budovanie zamestnávateľského brandu. Firma, ktorá je vnímaná ako dobrý zamestnávateľ máva neraz aj niekoľkonásobne viac reakcií uchádzačov ako trhový priemer.

3. Pracovná ponuka musí byť šitá na mieru konkrétnemu typu uchádzača

Firma by mala mať jasnú predstavu o tom, aký typ človeka chce svojim pracovným inzerátom osloviť a na základe toho zvoliť formu prezentácie i štýl komunikácie. Firma musí vedieť, koho hľadá (skúsenosti, vzdelanie, osobnostné vlastnosti uchádzača?) a tiež aké faktory sú pre daný typ uchádzača najdôležitejšie (finančné aspekty, kariérny rozvoj, možnosť vzdelávať sa?).  Ide o otázky ako: Zvoliť pri písaní inzerátu tykanie alebo vykanie? Uviesť priamo v inzeráte výšku ponúkaného platu? Aké danosti pracovnej pozície najviac zdôrazniť v popise?

4. Rozhoduje aj čas zverejnenia ponuky

Najvyššia návštevnosť pracovného portálu profesia.sk je počas pracovných dní (a to predovšetkým v pondelok až štvrtok), pričom výrazne klesá počas víkendu.   Výhodnejšie preto je pracovnú ponuku zverejniť v priebehu prvej časti týždňa, než tesne pred víkendom.

5. Možností ako zaujať je veľmi veľa

Či už ide o kreatívny nadpis ponuky, atraktívny dizajn alebo zaujímavé benefity, každá z týchto vecí môže prispieť k tomu, že uchádzač si ponuku nielen zobrazí, ale aj investuje čas do odoslania svojej prihlášky.[:]

Napísal Anton Khúla