7 vecí, ktoré musíte vedieť pred organizáciou teambuildingu, aby dopadol na jednotku
Rady a tipy
14. septembra 2023
5/5
7 min
Grilovačka, stmeľujúca hra, poznávacia aktivita alebo povinná nuda… Teambuildingy majú veľa podôb – my vám poradíme, čo robiť, aby mali efekt, ktorý čakáte. V prvom rade musíte mať jasno vy. Ujasnite si cieľ a ľudí do aktivít netlačte.
Hana Březinová prešla tromi teambuildingovými firmami a potom si založila vlastnú, Inspirata. Venujú sa tu HR stratégiám a teambuildingy sú jednou z ich aktivit v HR kontexte. Prebrali sme s ňou, ako sa k teambuildingu vo firme postaviť a do čoho má zmysel investovať peniaze. Vnímanie teambuildingov sa totižto v poslednom čase zmenilo. Covid umocnil trend, kedy sa na ne pozerá viac ako na firemný benefit a sú takto prezentované v pracovných inzerátoch. Teambuilding však má v prvom rade napĺňať potreby vašej firmy. Ktoré sú to?
Optimalizovať pracovný výkon ľudí a tímov, nájsť prirodzených lídrov. Na to je potrebný jeden deň, ideálne dva. Prvý deň sa ľudia na seba ladia, na druhý sú úprimní a otvorenejší. Dvojdenné akcie pritom, bohužiaľ, ubúdajú. Vhodné sú aktivity vyžadujúce spoluprácu, hry v prírode alebo aj v zasadačke, pretože simulujú situácie z pracovného prostredia.
Tip: Postavte si skladačku naslepo – ľudia skladajú z lega model podľa predlohy, časť tímu pritom nerozpráva a časť nevidí, čo simuluje napríklad situáciu, kedy má vo firme každý iné informácie a všetci musia spolupracovať, aby dosiahli žiadaný výsledok.
Zlepšiť vzťahy, súdržnosť aj komunikáciu a vyjasniť konflikty. Nutné je vytvoriť atmosféru, kde sa spolu ľudia môžu v pokoji porozprávať. Aktivity prispôsobte tomu, čo bude kolektív baviť. Môže to byť jednodenná pohodička s ukážkou zaujímavých športových alebo výtvarných aktivít, ale aj zábavné úlohy a súťaže na vyblbnutie. Najdôležitejšie sú stretnutia, interakcia bez tlaku a vzájomné zdieľanie.
Tip: Pusťte sa do spoločných projektov – príkladom sú konštrukčné úlohy, kedy tím stavia napríklad obriu dráhu z kociek domina a skúša zakomponovať netradičné prvky typu pastičky na myši. Tá radosť, keď to po cvrnknutí do prvej kocky celé funguje a nadväzuje…
Ujasniť si a utvrdiť firemnú kultúru, čo je časté aj pri novo vzniknutých firmách. Súčasťou teambuildingov bývajú príklady z reálneho života firmy alebo prezentácia úspechov a vízií jednotlivých oddelení zábavnou formou, aby ľudia zdieľali svoje pohľady na vec. Aj tu je deň minimum, dva dni sú lepšie.
Teambuilding ako benefit, čo môže byť „veľká žranica“ aj rodinný deň pre zamestnancov, ich partnerky, partnerov a deti. Je podstatné poznať svojich ľudí a vedieť, čo je pre nich benefit: ak je to gastro, objednajte skvelé jedlo v pekných priestoroch. Ak má veľa ľudí deti, s rodinným dňom netrafíte vedľa. Ak vo firme kraľuje zdravý životný štýl, stavte na šport.
Aký rozpočet dáva zmysel
Ceny sa menia, číslo, od ktorého sa dá odraziť, je podľa skúseností z praxe 50 až 100 € na osobu za program pri jednodňovej akcii. Kratší teambuilding pre menší kolektív vyjde na osobu viac ako väčšia a dlhšia akcia – fixné náklady sa nemenia. Do vyššej ceny sa premietne, ak má byť akcia už od raňajok do neskorého večera, nielen poobedie, aj to, ak bude veľmi nazdobená, účastníci dostanú darčeky a podobne.
Máme ten teambuilding vôbec robiť?
„Teambuildingy začínajú byť viac dobrovoľné, firmy do nich nechcú ľudí nútiť,“ hovorí Hana Březinová s tým, že v Inspirate dosť pracujú s firmami, ktoré masívne prešli na remote prácu. Niektoré spoločnosti na teambuildingy rezignovali, čím sa ale ochudobňujú o možnosť zlepšiť výkon tímov, vzťahy a komunikáciu vo firme. Iné v nich vidia príležitosť stretnúť sa a niečo spolu zažiť mimo pracoviska. Ujasnite si7 bodov, kým sa do teambuildingu pustíte:
Očakávanie a cieľ. Pri mnohých teambuildingoch nie je využitý potenciál, pretože si firmy neupresnia, čo chcú. Teambuilding ako benefit bude vyzerať inak, keď je potrebné zlepšiť komunikáciu a spoluprácu, alebo keď je treba zladiť firemné kultúry a tímy spojených firem.
Realisticky nastavte časovú dotáciu a budget. Je potrebných minimálne 4 až 5 hodín, aby sa dostavil nejaký výsledok. Teambuilding ako benefit je potrebné trochu načančať. Keď má ísť o zlepšenie toho, ako fungujú tímy, môžete prizvať vhodných odborníkov, čo sa samozrejme prejaví na cene. Keď sa majú ľudia len stretnúť, niečo ugrilovať a spoločne popiť, bude rozpočet menej vyšponovaný.
Spočítajte si aj vlastné náklady. Je treba pripočítať aj mzdy ľudí, ktorí trávia na teambuildingu čas v pracovnej dobe. „Často ľudia, ktorí plánujú teambuilding, takto neuvažujú. Príde im, že dať za teambuilding napríklad 2 000 € je veľa, pritom to v celom kontexte, kedy mzdy ľudí vyjdú napríklad 8 000 €, a s ohľadom na efekt, nie je toľko,“ vysvetľuje Hana Březinová.
Vo firme, alebo inde? Lepšia je druhá verzia, zmena prostredia podporuje myslenie „out of the box“. Tým skôr, keď je teambuilding benefitom, je fajn zobrať zamestnancov do pekného prostredia. Firemná zasadačka na nikoho veľký efekt neurobí.
Účasť dobrovoľná, alebo príkazom? Väčšinou sa osvedčuje dať akciu viac-menej povinne, aby ľudia prišli, hlavne ak je v pracovnom čase, čo platí pri väčšine prípadov. Potom ale nevynucovať účasť na jednotlivých aktivitách. Ak ide o teambuilding ako benefit, je dobrovolnosť jasná.
Organizovať interne, alebo si najať firmu? Možné je oboje, externý dodávateľ má výhody navyše: „Keď teambuilding organizuje HR, nie je potom jeho súčasťou,“ uvádza jednu z nich Hana Březinová. Personalistom tiež často chýba potrebné know-how.
Zistite, kto z eventovky na akcii bude a akú dá spätnú väzbu. Profesionálny tím ľudí je dôležitý pre efekt teambuildingu a pridanú hodnotou spolupráce s externým partnerom. Bude tvoriť atmosféru na akcii a mal by zaručiť, že sa naplnia ciele, s ktorými firma do teambuildingu išla.
A tým sme opäť na začiatku pri dôležitosti toho základného – firma musí vedieť, prečo teambuilding robí a čo od neho očakáva. Nech sa vám vaša akcia s naším ťahákom podarí!