Kandidátok a kandidátov na voľné pracovné miesta je ako šafranu. Tak si ich v nábore zbytočne neodraďte niečím, čo by už malo byť minulosťou. Spísali sme najčastejšie náborové zlozvyky a neduhy, ktoré ľudí zaručene odradia. Pozrite sa, či sa niektoré z nich nenájdu aj u vás.
Inzerát je prvým komunikačným kanálom, ktorým môžete nového kolegu či kolegyňu zaujať. A preto by ste si na jeho obsahu mali dať záležať. Namiesto všeobecných a zameniteľných informácií vypichnite lákadlá, ktoré sú pre vašu firmu výnimočné. Ponúkate benefity, ktoré nie sú štandardom v iných spoločnostiach? Toto je vaša príležitosť zaujať práve nimi. Pri inzerátoch sa cení aj originalita, avšak vždy v správnej miere. Podstatné je vyhýbať sa balastu a jasne odkomunikovať, prečo je vaša firma správnou voľbou.
Ak záujemcom o prácu u vás budete pravidelne odpovedať s týždenným oneskorením, nemôžete sa čudovať, že si nájdu prácu u niekoho iného. Odpovedať im rýchlo a včas je aj vo vašom záujme. Kandidáti tak nebudú mať pocit, že ich reakcia na ponuku nenašla adresáta a že vo výberovom konaní ťahajú za kratší koniec. V prípade, že obdržíte veľa reakcií alebo plánujete záujemcom o prácu odpovedať neskôr, oznámte im to v automatickej odpovedi s termínom, dokedy môžu čakať vašu odpoveď.
Aj keď vám kandidát svojím profilom nevyhovuje, neznamená to, že neocení spätnú väzbu. Práve naopak, každý feedback je pre uchádzačov prínosom. Dokážu sa vďaka nemu posunúť vpred a zapracovať na veciach, ktoré boli pri nábore prekážkou. Ak je počet neúspešných kandidátov veľký, skúste reagovať pomocou automatických odpovedí. Hlavné je nenechať ich čakať bez akejkoľvek odozvy.
Dĺžka výberového procesu má nemalý vplyv na to, či sa uchádzač rozhodne na ponuku reagovať. Bežným štandardom bývajú dvojkolové konania, no stretávame sa aj s ponukami, ktoré ich majú 3 a viac. Ak to charakter práce vyžaduje, je v poriadku, ak má konanie viac kôl. Je však dôležité, aby bolo zreteľne odkomunikované, prečo je tomu tak. V každom prípade aj tu platí, že menej je niekedy viac.
Fenomén, ktorý nabral na popularite hlavne po vypuknutí pandémie, je stále prítomný, avšak nie v miere, v akej sme boli zvyknutí. Reč je o videohovoroch, ktoré často elegantne nahradia osobné stretnutia a ušetria čas obom stranám. Aj pri výberovom procese platí, že to, čo sa dá vyriešiť online, nie je nutné naťahovať osobnými stretnutiami.
Heslo „sľubom nezarmútiš“ pri nábore neplatí. Ak v inzeráte uvádzate pravidelné občerstvenie na pracovisku, no v praxi občas pre zamestnancov niečo zostane po stretnutí s klientom, radšej to neuvádzajte. Ak sa totiž v inzeráte vyskytnú informácie, ktoré nie sú pravdivé, je to tou najhoršou vizitkou pre spoločnosť.
Kde sa vidíte o 5 rokov? Prečo by sme si mali vybrať práve vás? Z podobných otázok sa dozviete akurát vopred pripravené odpovede a kandidát príde o možnosť prezradiť o sebe to zaujímavé. Pýtajte sa preto radšej nielen na pracovné skúsenosti, ale aj na voľnočasové aktivity či záujmy, ktorými kandidát disponuje. Možno v sebe skrýva talenty, vďaka ktorým môže byť pre firmu na konci dňa ešte väčším prínosom.
Pohovor nie je výsluch, ale dialóg. Tak k nemu aj pristupujte. Neveďte ho ako rýchly sled otázok, medzi ktorými sa uchádzač ani nestihne poriadne nadýchnuť. Dajte mu priestor, aby nielen odpovedal na vaše otázky, ale mal čas položiť aj tie svoje a opýtať sa na všetko, čo vedieť potrebuje.
Zabudnúť pri love nových talentov na súčasných zamestnancov a na ich kariérny vývoj je hriech. Cestou, ako to zmeniť, sú interné výberové konania, do ktorých sa môžu hlásiť kolegovia, ktorí sa chcú v rámci firmy posunúť na inú pozíciu. Nemusí ísť len o vertikálny pohyb, teda z juniorných pozícií k seniorným s rovnakým záberom, ale aj horizontálne, k inému typu práce. Ak vašich ľudí úplne vynecháte, hrozí, že vám pri potrebe zmeny odídu.