6. septembra 2021

Čo je employer branding a ako vám pomôže získať kvalitných uchádzačov

Firemná kultúra a dobré meno spoločnosti sú dôležité faktory pri rozhodovaní uchádzača, ktorej firme pošle svoj životopis. Aj preto sa employer branding alebo zamestnávateľská značka stávajú neoddeliteľnou súčasťou firemnej stratégie. Prečo o tom toľko počúvame, a ako vám práve employer branding môže pomôcť získať tie najlepšie talenty? 

Správne nastavená stratégia vašej firemnej značky a definované EVP (employer value proposition t.j. hodnoty, ktoré ako zamestnávateľ ponúkate) vám pomôžu nájsť kvalitných uchádzačov rýchlejšie, jednoduchšie a aj lacnejšie. Zároveň vedie k lojálnejším zamestnancom a dokáže vás odlíšiť od konkurencie. Povieme vám ako na to.

Čo je to employer branding?

Employer branding vyjadruje všetky aktivity spojené s vašou zamestnávateľskou značkou. Zjednodušene povedané, ide o to, ako vás ako zamestnávateľa vnímajú vlastní zamestnanci a verejnosť. Každá firma má zamestnávateľskú značku. Môžete ju nechať vyvíjať sa prirodzene, alebo môžete zobrať veci do vlastných rúk a svoju značku zamestnávateľa posilniť. Dobré je vždy začať internou analýzou a stanoviť si EVP. Následne môžete začať svoju zamestnávateľskú značku komunikovať verejnosti.

Čo je EVP – Employer value proposition?

EVP vyjadruje to, čo ako zamestnávateľ ponúkate. Je to súhrn vízie vašej spoločnosti, prístupu k zamestnancom, firemnej kultúry, možnosti kariérneho postupu, vzdelávania a benefitov. Správne definovaná EVP vám vydrží roky, no nemali by ste sa báť ju, v prípade potreby, upraviť.

employer branding

Pandémia ovplyvnila naše životy takmer vo všetkých aspektoch. Výrazne sa dotkla aj spôsobu, akým pracujeme. Mnohé firmy museli zásadne upraviť pracovné prostredie s dôrazom na nové hygienické štandardy, častejší alebo permanentný home office, potrebu nových zručností zamestnancov či vyšší záujem o mentálne zdravie. Tieto nové prvky by sa mali objaviť aj vo vašom EVP.

EVP vždy definujte s ohľadom na vašu cieľovú skupinu

Pozrime sa na príklad EVP niektorých firiem. Vybrali sme jednu veľkú celoslovenskú firmu a jednu menšiu, úzko zameranú. Uvidíte tak dva rôzne prístupy, ktoré sa však dokonale prihovárajú špecifickej cieľovej skupine:

Lidl už dávno porozumel tomu, prečo je employer branding dôležitý a ako komunikovať správne témy. Najnovšie sa venujú téme rovnakého platového ohodnotenia žien a mužov. Ich Employer value propositon hovorí o stabilite a berie do úvahy aj aktuálnu situáciu:

Každý zamestnanec je pre nás dôležitý. Lidl nie je len zamestnanie. Sme pevnou súčasťou života na Slovensku, ale predovšetkým života ľudí, ktorí u nás pracujú. Nielen v časoch dobrých, ale aj počas pandémie, keď viacerí zamestnávatelia dočasne zatvárajú svoje brány, alebo dokonca končia svoju existenciu.
Stabilita je jedna z našich kľúčových hodnôt a momentálne je dôležitá ako nikdy predtým. Lidl je však stále stabilným zamestnávateľom, na ktorého sa môžu súčasní aj potenciálni zamestnanci spoľahnúť.“

Footshop je spoločnosť, ktorá sa špecializuje na predaj (online aj v kamenných prevádzkach) tenisiek a oblečenia a pôsobí na 18 trhoch. Pozrime sa ich veľmi špecifickú EVP:

„No bullshit. V roce 2014 nás nikdo neznal, v roce 2016 jsme se stali jedničkou v ČR. Být nejlepší vyžaduje změny a to i v nás samých. Tak i ty nestůj na místě a měň zaběhlé pořádky. Říkej, co můžeme dělat jinak a líp, rozvíjej se a vyrosteš s námi.
Be humble. Stůj nohama na zemi a investuj svůj čas a firemní peníze efektivně. Ako rapuje Čistychov: “Nezabúdaj na to odkiaľ si a kto si… dobre pamätaj z akej si adresy.” Také nehaň naší konkurenci, nikdy nevíš, kd y si k nim půjdeš koupit boty, které my neprodáváme.
Think B.I.G. Mysli ve velkém a „out of the box“. Jako první jsme začali budovat seriózní YouTube kanál, jako první jsme přeložili web do 10 jazyků, jako první jsme začali dělat parties pro stovky lidí. Chceme experimentovat, hledat inspiraci i mimo obor a region.
Stay Real. V našem kanclu potkáš ty nejuznávanější sneakerheads v zemi, tak toho využij a měj přehled o tom, co se ve sneakers a streetwear komunitě děje. Nepodporuj formálnost a nudu. Žijeme co reprezentujeme.“

TIP: Ako využiť EVP v pracovnej ponuke? Zaujmite uchádzača už na začiatku ponuky, odhaľte vašu firemnú kultúru, nezabúdajte zvýrazniť zaujímavé benefity a predstavte sa ako atraktívny zamestnávateľ v časti O spoločnosti. Pre 35 % Slovákov je obava z nestability nového pracovného miesta hlavným dôvodom, prečo sa boja zmeniť prácu. Ak sa budete prezentovať ako stabilný a spoľahlivý zamestnávateľ, môžete túto obavu vopred vyvrátiť.

Prečo je employer branding taký dôležitý?

Digitálne technológie nám priniesli obrovské množstvo zdrojov, z ktorých ľudia môžu čerpať. Zároveň majú zamestnávatelia oveľa väčší priestor a možnosti, ako sa prezentovať a komunikovať. 69 %  firiem vníma employer branding ako prioritu pre rok 2021.

employer branding

Z našich štatistík vidíme, že za posledný rok svoju zamestnávateľskú značku posilnili na Profesia.sk najmä firmy z odvetvia maloobchod a informačné technológie. Ide o odvetvia, ktoré sa nachádzajú v prvej desiatke rebríčka s najviac pracovnými ponukami. Snažia sa tým odlíšiť od konkurencie, posilniť ich značku a zaujať kvalitnejších kandidátov.

Prečo by vám ale malo záležať na tom, ako vás ako zamestnávateľa vníma okolie? Vaša zamestnávateľská značka vplýva na ďalšie oblasti vášho biznisu ako nábor nových zamestnancov či udržanie súčasných zamestnancov a ich angažovanosť. Nepriamo vplýva aj na dobré meno a imidž vašej spoločnosti.

TIP: Vďaka sociálnym médiám má každá firma k dispozícii dostupné kanály na komunikáciu s potenciálnymi uchádzačmi a podporu svojej zamestnávateľskej značky.

Brandingové prvky vás odlíšia od konkurenčných ponúk

Aby vaša employer brandingová stratégia fungovala, je dôležité komunikovať konzistentne a dlhodobo. To platí aj pri inzercii vašich pracovných ponúk. Autentické grafické prvky, fotografie a videá dokonale predstavia firmu a jej kultúru aj bez slov.

Na Profesia.sk preto ponúkame rôzne možnosti zapracovania vášho brandingu do náborovej stratégie. Veľké firmy na Slovensku rozumejú dôležitosti investovať do zamestnávateľskej značky. 85 % firiem, ktoré majú 1 000 až 1 999 zamestnancov a takmer tri štvrtiny firiem s 500 až 999 zamestnancami používajú dizajnové prvky vo svojich ponukách. Čím menej má firma zamestnancov, tým menej využíva dizajnové prvky v ponukách.

Employer branding však nemusí byť iba pre veľké firmy. Ak ste menšia firma alebo startup, môžete začať tým, že do vašej pracovnej ponuky pridáte logo. To vám pomôže, aby ste sa odlíšili od ostatných ponúk a uchádzači začali spoznávať vašu značku. Ak by ste sa chceli posunúť ešte o krok ďalej, môžete si zvoliť Ponuku v dizajne.  Takto môžete komunikovať vašu značku a mať pracovnú ponuku v dizajne vašej spoločnosti, aj keď nových ľudí hľadáte iba občas. Pridajte logo do vašej pracovnej ponuky. 

TIP: Krátke a výstižné video povie o vašej spoločnosti viac ako 10 riadkový text. Ukáže atmosféru a kultúru vašej spoločnosti a u uchádzačov zanechá dlhší dojem. Ak sa nebojíte riskovať, môžete videom ukázať aj humornejšiu či kreatívnejšiu stránku vašej spoločnosti.

employer branding

Benefity kvalitného employer brandingu

Rýchlejšie obsadené voľné pozície. Ak váš employer branding funguje, hľadanie nových kolegov by malo prebiehať rýchlejšie a efektívnejšie. Ak ste pre mnohých ľudí atraktívnym zamestnávateľom, radi zareagujú na príležitosť u vás pracovať.

Lojalita súčasných zamestnancov. Cieľom každého personalistu je nízka fluktuácia zamestnancov, mať vo firme dlhoročných zamestnancov a fungujúci referal program. Ak sú vaši aktuálni zamestnanci ochotní odporučiť prácu u vás svojim známym, viete, že vaša stratégia funguje.

Dobré meno zamestnávateľa. Dlhodobá a konzistentná komunikácia vašej zamestnávateľskej značky prinesie zvýšenie povedomia o vašej firme. Dôležité je, že verejnosť bude poznať nielen to, čo robíte, ale bude si vedieť predstaviť, aký zamestnávateľ ste. To vám pomôže získať kvalitnejších uchádzačov o zamestnanie. Pre 27 % ľudí je dobré meno zamestnávateľa najdôležitejšia informácia pri posudzovaní pracovnej ponuky.

TIP: Dajte si záležať na tom, že odpoviete každému uchádzačovi, ktorý zareaguje na vašu pracovnú ponuku. Ak mlčíte vytvára to zlé meno a uchádzač si ani nemusí byť istý, či ste jeho životopis dostali. Pre takmer tretinu uchádzačov je frustrujúce, ak nedostane žiadnu reakciu zo strany zamestnávateľa na odoslaný životopis. Takéto správanie výrazne znižuje šancu, že uchádzač sa o prácu vo vašej spoločnosti bude uchádzať opakovane. S odpoveďami uchádzačom vám jednoducho pomôže mark a jeho funkcia automatické odpovede. Jednoducho si nastavíte e-mailové šablóny na potvrdenie prijatia životopisu, pozvania na osobné interview či zamietavú odpoveď s poďakovaním za záujem a môžete nimi rýchlo odpovedať aj viacerým uchádzačom naraz.

Aké trendy čakajú vašu employer branding stratégiu?

Doba sa veľmi rýchlo mení a rovnako aj spôsob, akým chcú ľudia pracovať. Najväčšími lídrami tejto zmeny sú práve mladí ľudia, tzv. generácie mileniálov a Z. Ak chcete získať kvalitných uchádzačov, treba požiadavky týchto generácií zohľadniť a dať o tom vedieť. Globálny prieskum spoločnosti Deloitte o postojoch mladých ľudí predstavil trendy, na ktoré personalisti budú musieť v blízkom čase reagovať.

  • Obe skupiny očakávajú viac flexibility v pracovnom živote. Štvrtina mileniálov a 22 % zástupcov generácie Z sa chce po pandémii vrátiť do kancelárií, no zároveň v nich chcú tráviť menej času ako doteraz.
  • Zamestnávateľa si vyberajú na základe individuálnych hodnôt. Hodnoty a presvedčenia sú pre mladých ľudí veľmi dôležité. Za posledné dva roky 44 % mileniálov a takmer polovica zástupcov generácie Z urobili rozhodnutia o svojej kariére a firmách, pre ktoré chcú pracovať na základe ich etického presvedčenia. Pre mnohých mladých ľudí je takmer neprijateľné pracovať pre spoločnosť, ktoré má zlé meno alebo sa s ňou spájajú kauzy.
  • Dôraz na duševné zdravie. Pandémia nás prinútila hovoriť a venovať sa duševnému zdraviu oveľa viac ako kedykoľvek predtým. V prieskume takmer tretina všetkých respondentov uviedla, že prerušili svoje zamestnanie kvôli stresu či úzkosti. Preto je veľmi dôležité, aby firmy dbali na duševné zdravie zamestnancov a poskytli im potrebnú podporu.

Pracovné ponuky, ktoré dokonale vystihnú vašu zamestnávateľskú značku