Šéf na mňa kričí a nemám čas na súkromný život. Aké sú najčastejšie sťažnosti zamestnancov a ako ich riešiť?

Rady a tipy
12. júna 2023
5/5
8 min

Spokojný zamestnanec bude vždy pracovať lepšie ako ten nespokojný. Toto pravidlo je potrebné mať na pamäti, keď sa k vám dostanú najrôznejšie sťažnosti so žiadosťami o vyriešenie nepríjemnej situácie. Niektoré veci, s ktorými sa ľudia obracajú na HR oddelenia, sa môžu zdať triviálne. Žiadnu z nich by ste však nemali podceňovať.

Prečo by ste teda sťažnosti nemali prehliadať? Veľké problémy v práci často vznikajú z tých malých, ktoré sa dlho neriešia. A okrem toho je spokojnosť zamestnancov hnacou silou celkovej produktivity. Preto je nevyhnutné, aby ste akékoľvek podnety, s ktorými za vami kolegovia prichádzajú, nenechali ležať ladom.

Pozreli sme sa na to, aké sú podľa skúseností HR profesionálov najčastejšie problémy, a na záver pridávame pár základných tipov, ako sa k týmto otázkam postaviť.

1. Mzdy a benefity

Zrejme najčastejšie chcú ľudia riešiť výplaty alebo iné formy odmeňovania. Môže ísť napríklad o pocit, že nie sú za svoju prácu dostatočne ohodnotení. Okrem toho sa ale ľudia často zaujímají o bonusy a benefity, podmienky ich získania či spôsoby čerpania. Nezriedka ide aj o sťažnosť na nižšiu mzdu, ako je v spoločnosti bežné, alebo na nedostatok ocenenia za nadštandardné pracovné úsilie.

Rozhovory o peniazoch sú náročné pre zamestnancov aj ich nadriadených. Ako prelomiť túto tabu tému a nespraviť drámu ani zo situácie, kedy nemôžete svojim zamestnancom pridať na plate?

2. Problémy so správaním manažérov

Nezhody medzi vedúcim pracovníkom a členom jeho tímu patria k bežným sťažnostiam. Zamestnanci napríklad poukazujú na uprednostňovanie tých kolegov, s ktorými má manažér bližší vzťah: získavajú podľa nich vybrané projekty alebo majú iné výhody. Častým problémom býva aj arogantný prístup zo strany nadriadených či priamo bossing.

Ako postupovať, keď sa šikana vyskytne aj u vás a čo robiť, aby sa neobjavila znovu? 

  1. Prvým krokom je zamedziť útokom a čo najskôr dostať obeť z dosahu mobbera.
  2. Zabezpečte si písomnú správu, požiadajte o ňu kolegu, ktorý sa na vás obracia so žiadosťou o pomoc.
  3. Na základe správy urobte analýzu, zhodnoťte, ako celá situácia ovplyvňuje atmosféru a prípadne pracovné výkony na pracovisku, aký dopad má na kolektív.
  4. Vyhodnoťte riziká, ktoré plynú danému človeku aj ostatným v tíme, rovnako v celej firme v dôsledku šikany.
  5. Zvoľte taktiku a stratégiu na riešenie konkrétneho prípadu na základe všetkých predchádzajúcich krokov.
  6. Nutná je dôsledná kontrola, a to aj v budúcnosti, aby sa predišlo opakovaniu.

3. Nejasný postup pri povýšení

Veľa pracovníkov prichádza kvôli nejasnému vymedzeniu toho, čo presne je potrebné dokázať pre získanie pracovnej pozície s väčšími právomocami a tým aj s vyššou mzdou. Tento problém často súvisí s absenciou jasných interných pravidiel. Aby sa predišlo podobným pochybnostiam, frustrácii zamestnancov, ktorí sa zatiaľ napriek všemožnej snahe lepšej pozície nedočkali, a aj eliminácii úmyselného uprednostňovania niektorých pracovníkov, je potrebné stanoviť dostatočne transparentný zoznam kritérií na kariérny postup v rámci firmy

4. Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom

Zamestnanci môžu mať dojem, že im práca kvôli nadmerným požiadavkám na výkon príliš zasahuje do osobného života a zostáva im málo času na rodinu, záujmy a priateľov. Veľakrát sa sťažnosti týkajú aj nutnosti byť stále k dispozícii a brať telefóny či odpovedať na pracovné správy aj v čase voľna.

Well-being vo firme riešia často práve personalisti. Poradíme vám, ako k well-beingu zamestnancov pristupovať a aké nástroje použiť. Nemusia to byť žiadne drahé veci, častokrát stačia jednoduché a lacné zmeny:

  • bezpečné a príjemné pracovné prostredie – napríklad rastliny znižujú stres a únavu až o 37 % a šálku kvalitnej kávy si na začiatku pracovnej doby tiež iste vaši kolegovia radi vychutnajú
  • podpora fyzického a psychického zdravia – vlastné fitness, hodiny jogy na pracovisku, aj poukážky na konzultácie u psychológa alebo kouča
  • relevantné ohodnotenie a firemné benefity – nemali by však kompenzovať nedostatočné finančné ohodnotenie
  • vzdelávanie a možnosť rastu – ideálne nielen podľa potrieb firmy, ale aj podľa preferencií zamestnanca
  • kvalitná komunikácia a spätná väzba – lacnejší a rýchlejší nástroj na firemný well-being asi ani neexistuje

5. Sexuálne obťažovanie alebo diskriminácia

Niekedy bývajú obťažovanie a diskriminácia nevedomé a neúmyselné, ale inokedy sú účelové. Citlivé je hlavne sexuálne podfarbené správanie, môžu to byť obscénne poznámky, nevhodné dotyky či návrhy. V každom prípade je potrebné vec riešiť obratom a dôsledne. Nutné je hlbšie prešetrenie, ktoré je ale objektívne voči obom stranám.

Diskriminácia na základe pohlavia, ale napríklad aj veku alebo rodinného stavu sa niekedy objavuje už v nábore. Pripravili sme však pre vás návod, ako sa tomuto problému vyhnúť a byť fér už v nábore.

  1. Hľadáte muža alebo ženu? Nie, hľadáte najlepšieho kandidáta/tku na voľnú pracovnú pozíciu.
  2. Vek je len číslo. Preto ak nie je minimálny alebo maximálny vek na pozíciu stanovený zákonom, v inzeráte ho neuvádzajte. 
  3. Už dávno neplatí, že na Slovensku iba po slovensky a so slovenskou školou. Ak znalosť slovenského jazyka alebo vzdelanie požadujete, uveďte dôvod. Napr. hľadáme muža alebo ženu na pozíciu obchodného zástupcu, skvelé vyjadrovacie a argumentačné schopnosti, výborná znalosť slovenského jazyka nevyhnutná pri komunikácii so zákazníkmi, budú pri výberovom konaní rozhodujúce.

Pozrite sa na niektoré skutočné otázky a sťažnosti, ktoré sa dostali k HR pracovníkom:

„Prečo nedostávam rovnakú mzdu ako ľudia na mojej pozícii v iných spoločnostiach?“

„Tomáš si nikdy neumyje riad po jedle a jeho pracovný stôl páchne ako kontajner plný odpadkov. Môžete s tým niečo urobiť?!“

„Šéf mi nikdy nepovie, čo presne po mne chce, ale keď je úloha hotová, vždy sa sťažuje, že som všetko urobil zle!“„Čo musím urobiť, aby som do konca roka dosiahol povýšenie?“

Spoznajte rozdiel medzi ventiláciou frustrácie a skutočným problémom

Aj keď sa často pracovníci HR oddelení stretávajú so sťažnosťami, ktoré by mal riešiť manažér, je dôležité kolegov neodmietať a pozorne ich vypočuť. Potom sa rozhodnite, či sa riešenia problému ujmete sami, alebo ho posuniete zodpovedným osobám priamo v danom tíme alebo vyššiemu manažmentu. Udržovanie politiky „otvorených dverí“ pomôže ako zamestnancom, tak aj vedúcim pracovníkom získať istotu, že ich pracovisko je bezpečné a prívetivé prostredie, kde sa nemusia báť hovoriť o svojich problémoch. 

Počítajte s tým, že niekedy sa dá problém riešiť ľahko, inokedy sa však môže nafúknuť do nečakaných rozmerov. Preto je dobré všetky sťažnosti písomne zdokumentovať vrátane každého kroku vyšetrovacieho procesu. V mimoriadne extrémnych prípadoch sa oplatí obrátiť sa na firemného právnika alebo externú právnu spoločnosť so žiadosťou o spoluprácu.

Chcete pravidelne sledovať náladu na vašom pracovisku? Zverte túto prácu nášmu Arnoldovi! Chatbot vie, ako sa pýtať a získavať relevantné odpovede, a dodá vám prehľadné správy o dianí v tíme.

Napísal Tím Profesia
Hodnotenie článku