– Aktualizované 22. júla 2021 –
Pracovná ponuka už dávno nie je iba obyčajným oznamom o voľnom pracovnom mieste. Ak ju napíšete správne, pomôže vám pritiahnuť tých najkvalitnejších uchádzačov.
Firmy dnes pociťujú nedostatok záujemcov naprieč všetkými odvetviami, najmä však pri pozíciách s vyššími nárokmi na odbornú kvalifikáciu. Pracovnú ponuku na Profesii môžete vnímať aj tak, že vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie a zaujať vhodných kandidátov. Zároveň vám pomôže aj pri budovaní vašej značky. Aj malá a relatívne neznáma firma má v našom prostredí vysokú šancu osloviť svoju cieľovú skupinu dobre napísanou ponukou. Ako správne napísať pracovnú ponuku?
Názov pracovnej ponuky je prvá a najdôležitejšia informácia, ktorú si uchádzač všimne. Vašou úlohou je spraviť názov pracovnej ponuky dostatočne jasný a výstižný a zmestiť sa pritom do 150 znakov. Jasný preto, aby každý uchádzač porozumel, o akú pozíciu ide. Výstižný preto, aby sa v názve našiel ten správny uchádzač.
TIP: Ak pre pracovné pozície používate špecifické firemné označenia, pokúste sa ich preložiť tak, aby im rozumela širšia verejnosť.
Istá miera kreativity je namieste, pokiaľ ste si istí, že zasiahnete správnych adresátov a dostatočne vás odlíši od konkurencie. Vyvarujte sa však príliš kreatívnemu názvu, z ktorého môže byť uchádzač zmätený a vašu ponuku rovno preskočí.
Aj pri tomto prípade platí pravidlo jasnosti a výstižnosti. Ak ste namiesto ponuky práce napísali román, odradí to aj tých najtrpezlivejších kandidátov. Na úvod ponuky zvoľte pútavý text, ktorý vzbudí záujem. Zvyšok informácií môžete uviesť formou odrážok.
TIP: Namiesto klišé a fráz sa poraďte s kolegom alebo manažérom oddelenia, ako jednotlivé činnosti najlepšie popísať.
Čo nerobiť? Extrémom je snaha pôsobiť mysteriózne tým, že v ponuke uvediete minimum informácií, aby ste u uchádzača vyvolali zvedavosť. Je pravdepodobnejšie, že uchádzač pochopí tento nedostatok relevantných informácií ako vašu netransparentnosť a snahu niečo skrývať. Tento zámer sa vám môže vypomstiť, keďže uchádzači sú skôr opatrní a tak sa ponukou radšej nebudú vôbec zaoberať.
Vybrať správnu pracovnú pozíciu zo zoznamu pozícií je veľmi dôležité kvôli správnemu vyhľadávaniu. Uchádzači si často pracovné ponuky filtrujú podľa regiónu, odvetvia či priamo pracovnej pozície.
Ak sa vám zo zoznamu nehodí žiadna pozícia, alebo chcete zvýšiť šance svojej ponuky, môžete vybrať viac pozícií. Systém vám povolí vložiť až 5 pozícií. Je však potrebné, aby tieto pozície s náplňou práce reálne súviseli.
Príklad: Výber pozície „upratovačky“ len preto, že od vašej pracovníčky na pozícii učiteľky alebo čašníčky očakávate, aby si po skončení pracovnej doby po sebe upratala, osloví nerelevantných uchádzačov a môže pôsobiť zmätočne.
Výber správnej pozície môže ovplyvniť správanie uchádzačov. Ak ich chcete osloviť čo najviac, zvoľte skôr všeobecné pozície (napr. v prípade administratívnej práce vyberte administratívneho pracovníka, referenta). Naopak, ak sa chcete vyhnúť reakciám od nerelevantných uchádzačov, zvoľte si čo najkonkrétnejšie a najšpecifickejšie pozície (napr. PHP programátor).
Inšpirovať sa môžete zoznamom pracovných pozícií na stránke – www.profesia.sk. Alebo kontaktujte naše oddelenie podpory zákazníkov. Naši špecialisti vám s výberom vhodných pozícií radi poradia.
Profesia.sk vám umožňuje zadať miesto výkonu práce jedným z týchto troch spôsobov:
To, ako sa bude zadanie miesta výkonu práce správať pri vyhľadávaní ponúk, si môžete podrobnejšie pozrieť na tomto odkaze.
Miesto výkonu práce sa vám oplatí uviesť čo najpresnejšie, ideálne až na konkrétnu adresu. Na Profesii používame vyhľadávanie podľa lokality a čím presnejšie bude vaša lokalita zadaná, tým lepšie bude vaša ponuka vyhľadateľná.
Čo ak chcete osloviť uchádzačov v každom regióne Slovenska? Využite Reach ponuku, ktorá sa zobrazí všetkým uchádzačom, ktorí si hľadajú prácu na rovnakej pozícii nezávisle na lokalite. Vaša ponuka tak môže získať viac videní a reakcií. Pozrite si Reach ponuku.
Najviac pracovných ponúk na Profesia.sk ponúka prácu na plný pracovný úväzok. V pracovnej ponuke je však možné ponúknuť viac ako len jeden druh úväzku. Ak vám to situácia a povaha práce dovoľuje, odporúčame ponúknuť viac druhov úväzku, napríklad skrátený úväzok či prácu na dohodu. Oslovíte tým viac uchádzačov, napr. takých, ktorí uprednostňujú flexibilnejší pracovný pomer, prípadne mamičky na materskej.
Od mája 2018 je podľa slovenskej legislatívy povinné uvádzať základnú zložku mzdy v pracovných ponukách. Táto zmena spôsobila menšiu revolúciu a plat sa takmer okamžite stal najdôležitejšou informáciou v pracovnej ponuke.
Na Profesia.sk máme zadávanie platu nastavené tak, aby spĺňalo zákonnú povinnosť a zároveň vyhovovalo požiadavkám uchádzačov. Pri vytváraní ponuky môžete uviesť základnú mzdu, hornú hranicu mzdy, menu a obdobie, za ktoré mzdu vyplácate (mesačná alebo hodinová mzda).
Tipy, ako vyplniť mzdové podmienky čo najefektívnejšie:
TIP: Ako správne vyplniť plat v pracovnej ponuke si môžete pozrieť vo videu Nové zadávanie mzdy v pracovných ponukách
Plat odporúčame uviesť aj zamestnávateľom, ktorým to zo zákona nevyplýva. Či už ste štátnou inštitúciou a ponúkate plat na základe platovej tabuľky, alebo ponúkate prácu na živnosť, uvedenie číselného platu vám môže pomôcť získať viac reakcií. Práve neuvedenie platu alebo príliš nízke platové ohodnotenie môžu mať za následok malý záujem o vašu ponuku. Aby ste platové očakávania mali nastavené správne, stiahnite si platový report pre stratégiu odmeňovania.
Požiadavky na uchádzača by mali byť uvedené čo najjasnejšie. Vyhnite sa zbytočným skratkám a slangu z prostredia vašej spoločnosti. Aj keď sa vám môžu zdať jednoznačné, uchádzača zvonku skôr odradia.
Pri požiadavkách nepreháňajte. Mali by byť priamo naviazané na hľadanú pozíciu a vychádzať z jej špecifík. Nehľadajte človeka, ktorý dokáže zázraky a zároveň pre vás bude pracovať za minimálnu mzdu.
Určite si zručnosti, ktoré sú pre danú pozíciu nevyhnutné. Zručnosti, ktoré by bolo dobré, ak by ich uchádzač ovládal (ale nie sú absolútne nevyhnutné), uveďte ako odporúčané. Veľa zručností, ktoré sa vám zdajú potrebné, je v skutočnosti voliteľných, prípadne si ich šikovný zamestnanec dokáže osvojiť bez väčších problémov počas výkonu zamestnania.
Dôležitým faktorom je aj jazyk, v ktorom je pracovná ponuka napísaná. Ponuky v cudzom jazyku majú nižšiu mieru reakcií ako ponuky v slovenčine. Preto je lepšie ponuku napísať v slovenskom jazyku, aj v prípade, ak hľadáte uchádzačov s dobrou znalosťou angličtiny. Ponuku napíšte v cudzom jazyku iba ak potrebujete človeka, ktorý daný jazyk ovláda na 100% a menší počet uchádzačov vám neprekáža.
Mohlo by vás zaujímať: Máte vo vašej firme vyriešený príspevok na stravovanie zamestnancov alebo právo na odpojenie? Najnovšia novela Zákonníka práce je platná niekoľko mesiacov, no ani ona sa nevyhla pár kritickým oblastiam, ktorých aplikácia v praxi je nejasná alebo problematická. Spolu s Andreou Čupeľovou – expertkou na pracovné právo a senior advokátkou v advokátskej kancelárii Taylor Wessing, sme sa v podcaste Profesia Talks pozreli na to, ako tieto oblasti interpretovať a poskytnúť vám riešenia, ktoré môžete aplikovať aj vo vašej firme. Vypočuť podcast
To, čo v minulosti predstavovalo pre zamestnávateľov len „povinnú jazdu“, už dnes medzi uchádzačmi neobstojí. Benefity ako „dobrý šéf“, „výplata na čas“ sa medzi benefitmi v ponukách ešte občas môžu vyskytnúť, vy by ste si však z nich nemali brať príklad. Uchádzač sa nad takýmto benefitom nanajvýš sarkasticky pousmeje. Nehovoriac o benefitoch ako „mladý, dynamický kolektív“, ktoré môžu starší uchádzači oprávnene považovať za diskrimináciu.
Podľa hlasujúcich v ankete o Najatraktívnejšieho zamestnávateľa najčastejšie dôvody, prečo je firma vnímaná uchádzačmi pozitívne, sú:
Zaujímavo a výstižne napísaná charakteristika vašej spoločnosti je dôležitým bodom pracovnej ponuky ako pre nové, menšie a menej známe spoločnosti, tak pre zabehnuté firmy.
Čím menej informácii o sebe ako spoločnosť uvediete, tým je nižšia šanca, že vám uchádzači budú dôverovať. Vyhnite sa preto všeobecným pomenovaniam (napr.: reštaurácia, maloobchod, stavebná spoločnosť). Namiesto toho uveďte váš unikátny príbeh, ktorým sa odlíšite od ostatných (napr. Sme reštaurácia s 20 ročnou históriou, ktorej cieľom je priniesť chute Francúzska pre širokú verejnosť. V slovenských krajských mestách už máme tri prevádzky.).
TIP: Povedzte príbeh vašej spoločnosti videom. Je to pútavejšie, dynamickejšie a zapamätateľnejšie.
Každý týždeň pribúdajú na Profesia.sk tisícky nových pracovných ponúk a tisícky uchádzačov hľadajú tú správnu kariéru. Ako byť viditeľní a zaujať uchádzačov? Využite brandingové prvky vo vašej ponuke a zvýraznite ju. Či už je to logo v zozname ponúk, logo v ponuke alebo pracovné ponuky vo vašom firemnom dizajne, tieto prvky umožnia uchádzačom, aby vás jednoduchšie našli a rozpoznali vaše ponuky. Tiež si môžete vybrať služby, ktoré pomôžu zacieliť vašu ponuku na väčšiu skupinu uchádzačov. Nenechávajte nič na náhodu a pozrite si našu ponuku služieb.