Vaša pracovná ponuka očami uchádzačov. Čo ich zaujíma?

15. júla 2016
4 min

[:sk]Každý pracovný deň pribudne na Profesia.sk priemerne 977 pracovných ponúk. Niektoré uchádzačov o prácu zaujmú hneď na prvý pohľad, iné si návštevníci len preletia pohľadom a nereagujú. Ako dosiahnuť, aby práve vaša ponuka nezostala bez povšimnutia?

To, či uchádzač na ponuku reaguje, ovplyvňuje viacero faktorov. Okrem správneho názvu ponuky, kvalifikačného profilu a dôležitých informácií o ponúkanej pozícii zohráva veľkú úlohu aj samotný dizajn ponuky.

V júni 2016 sme v spolupráci so štúdiom zameraným na používateľský dizajn (user experience, v skratke UX) uskutočnili user testing*, pri ktorom sme sa na vybrané inzeráty pozreli očami 12 respondentov pomocou špeciálnejeye-tracking technológie. Zatiaľ čo si respondenti prechádzali ponuky a snažili sa nájsť prácu, snímali sme ich špeciálnou kamerou s možnosťou sledovania pohľadu. Na čo teda treba myslieť, aby bola ponuka pre používateľov zrozumiteľná a dobre čitateľná?

Čítanie v tvare písmena F

Používatelia texty na stránke nečítajú, ale „skenujú“ v tvare písmena F – z ľavej hornej časti smerom nadol. Ľavý horný roh je preto ideálny východiskový bod pre informácie, ktoré by si mal používateľ všimnúť ako prvé.

Intenzita pozerania sa na ponuku znázornená v tzv. heatmape
Intenzita pozerania sa na ponuku znázornená v tzv. heatmape. Intenzita vnímania textu je odstupňovaná farbami – od modrej až po červenú.

Špeciálne prvky v pracovnej ponuke

Tlačidlá v úvode inzerátu, zvýraznené hypertextové odkazy a špeciálne prvky v ponuke ako napr. ľavý bočný panel, zhoršujú vnímanie východiskového bodu čítania a odpútavajú pozornosť od obsahu pracovnej ponuky. Ak sa v dizajne ponuky nachádzal ľavý panel, respondenti mu venovali pozornosť len sporadicky a žiaden z nich ho nečítal súvisle.

  

Obrázky a ikony v pracovnej ponuke

Obrázky umiestnené v pracovnej ponuke uľahčujú vnímanie textu a vizuálne oddeľujú rôzne časti ponuky. Pozornosť priťahujú najmä veľké obrázky s jednoduchou kompozíciou, ktoré podporujú smer pozornosti smerom k reakčnému tlačidlu pod obrázkom. Komplikovaným kolážam sa radšej vyhnite. Ikony sú dobrým nástrojom na upriamenie pozornosti na text, ktorý je vedľa nich umiestnený.

Obrázky - eye-tracking
Vľavo obrázok s jednoduchou kompozíciou, respondent vedel upriamiť pozornosť na konkrétne miesto.  Vpravo koláž obrázkov, kde sa respondentom nepodarilo nájsť záchytný bod a nakoniec prešli na textovú časť pod obrázkom.

Vyvážená štruktúra textov

Tu platí pravidlo Keep it simple. Najlepšie udržíte pozornosť čitateľa kombináciou krátkeho súvislého textu a odstavcov v odrážkach. Odrážky by mali byť jednoriadkové a ich počet by nemal byť viac ako 8. V prípade, že chcete použiť v ponuke dva stĺpce textu vedľa seba, mali by mať rovnakú dĺžku. Správne zalomenie textu podporuje čitateľnosť a môže pomôcť plynulému prechodu uchádzača pracovnou ponukou až k tlačidlu reakcie na inzerát.

Pozícia tlačidla reakcie na ponuku

V pracovnej ponuke by malo byť len 1 tlačidlo . Ak je umiestnené v strede inzerátu, rozbíja plynulé čítanie a je pravdepodobné, že si uchádzači text pod ním neprečítajú.

Scan-path diagram znázorňuje postupný pohyb očí používateľa
Tzv. Scan-path diagram znázorňuje postupný pohyb očí používateľa. Na obrázku je vidno, že druhé reakčné tlačidlo si používateľ ani nevšimol.

*User testing je metóda zameraná na skúmanie správania sa používateľov pri interakcii s produktami alebo službami, pričom používateľ postupuje podľa vopred definovaného scenára a bez pomoci ďalších ľudí. Pri testovaní sa zisťuje, či používateľ používa produkt/službu podľa očakávaní, alebo sa vyskytujú odchýlky.[:]

Napísal Anton Khúla