Kde..."/>
[:sk]
Kde a ako hľadať tých správnych ľudí, keď na slovenskom trhu takmer nezostali voľné sily? Prečítajte si päť tipov, ktoré odporúčajú rečníci z HR days 2016.
Keďže vývoj na pracovnom trhu vnímame rovnako citlivo ako vy, prinášame vám päť najaktuálnejších rád k nastaveniu vašej HR stratégie, ktoré odzneli na konferencii HR days.
„V marci sme prekročili dve magické hranice. Počet ponúk na Profesia.sk dosiahol dvadsať tisíc a nezamestnanosť na Slovensku klesla pod desať percent. Dobrá správa pre ekonomiku, zlá pre nás, HR-istov,“ začala najpálčivejšou témou riaditeľka Profesie Ivana Molnárová. Táto premisa totiž nevyhnutne znamená menší počet záujemcov na každú pracovnú ponuku.
Na trhu je minimum voľných ľudí a takí kandidáti, akých skutočne chcete, už pracujú pre niekoho iného. To je realita, v ktorej robiť nábor tak ako doteraz už nestačí. „Pred pár rokmi sme radili uchádzačom, aby sa odlíšili čo najkreatívnejším životopisom. Dnes radíme firmám, aby tých správnych kandidátov zaujali zaujímavou a čo najadresnejšou pracovnou ponukou,“ radí Ivana Molnárová.
Koľkokrát ste už počuli, že kto nie je na webe, neexistuje? „Život sa posunul do virtuálneho sveta a nábor musí ísť tam, kde to žije,“ otvorila tému sociálnych sietí Soňa Sochová z IBM. Zaujať toho správneho kandidáta si vo svete internetu vyžaduje nápaditosť a najmä správne zacielenie. A práve na sieťach ako LinkedIn, Facebook či Twitter máte k dispozícii ľahko dostupné dáta, vďaka ktorým viete komunikovať s potenciálnymi kandidátmi naozaj adresne a efektívne.
Navyše, ak HR marketing robíte šikovne, čoskoro sa šíriteľmi vašej zamestnávateľskej značky stanú samotní fanúšikovia, ktorí budú spontánne zdieľať vaše príspevky. Trh práce sa riadi novými pravidlami, v ktorých úspech vašej HR stratégie závisí aj od PR a marketingu. Spolupracujte.
Uchádzači dnes netrpia nedostatkom príležitostí, práve naopak. Tí najšikovnejší ponuku zmeniť zamestnávateľa dostávajú pravidelne, a preto sú kritériá ich výberu čoraz prísnejšie. Podľa štatistík Grafton Recruitment Slovensko v minulom roku kandidáti odmietli až 23 % pracovných ponúk. Country manager Miroslav Garaj preto priblížil najdôležitejšie veci, ktoré rozhodujú o tom, či sa kandidát pre vašu ponuku rozhodne.
Až štvrtina ľudí, ktorí ponuku práce odmietli, považovala za nejasnú alebo nesprávnu pracovnú náplň na ponúknutej pozícii. 36 % kandidátov malo nejasnosti v odmeňovaní a štruktúre a takmer pätinu odradil dlhý výberový proces. Poučte sa a dajte potenciálnemu zamestnancovi takú ponuku, ktorej jednoducho neodolá.
Nielen mzda či prehľadnosť pracovnej ponuky rozhodujú o úspechu náboru, dôležité sú aj kompenzácie, ktoré kandidátom ponúknete formou finančných a nefinančných benefitov. Podľa projektového manažéra online platového prieskumu Platy.sk Miroslava Draveckého však treba o zamestnaneckých výhodách uvažovať v širšej optike než mobil či stravné lístky.
Tí najväčší pracanti si čoraz viac vážia svoj voľný čas, zdravie i vzťahy. Zaraďte preto do benefitového programu aj podporu celkovej regenerácie zamestnancov. Andrej Blanárik z portálu Zdravie.sk vysvetlil, že zdravotné benefity by sa mali starať o fyzično, duševno aj sociálno zamestnanca. Počuli ste už napríklad o benefitoch ako workation, sabatikal alebo yay day?
Nech zvolíte akúkoľvek náborovú cestu a dlhodobú stratégiu, nezabúdajte na to najdôležitejšie vo svojej agende – ľudské zdroje. Ako uviedla Miroslava Remenárová z CRH Slovensko, robte HR pre skutočných ľudí. Nie pre reporty a „bielogoliernikov na mítingu o jedenástej“. Myslite na to, aká starostlivosť je vhodná pre zamestnancov na rôznych stupňoch firemnej hierarchie, a nezabudnite ju správne komunikovať. O vašich HR aktivitách sa predsa musí dozvedieť aj zamestnanec, ktorý nemá ani firemný e-mail.
A v neposlednom rade nezabúdajte na zodpovedné podnikanie. Z dlhodobých prieskumov, ktoré na HR days interpretoval Michal Kišša z Nadácie Pontis, zodpovedným prístupom vo vzťahu k zamestnancom dokážete zvýšiť plnenie cieľov a najmä obmedziť absenciu a fluktuáciu zamestnancov.[:]