Ľudia chcú vedieť, kedy budú povýšení. Pomôže vám 7 pravidiel kariérneho postupu

22. septembra 2023
5/5
6 min

 „Kde sa vidíte za 5 rokov?“ Obohranú otázku by na pohovoroch namiesto personalistov mohli položiť kandidáti a pýtať sa: „Kde ma vy vidíte za 5 rokov?“ Ľudia potrebujú perspektívu – a platí to aj v práci. K tomu patria prehľadné a spravodlivé pravidlá kariérneho rastu, ktoré ľuďom dodajú dôveru, aby vo firme zostali. Ako k nim pristúpiť?

Pravidlo 1: Majte jasné pravidlá

V prvom rade je potrebné jasne stanoviť zásady a základný rámec pre kariérny postup. Vytvorte celofiremné pravidlá a zoznámte s nimi kolegov, aby videli, že s ich vývojom počítate, nech sú na akejkoľvek pozícii. Do procesu kariérneho rastu zamestnancov angažujte kompetentných ľudí z celej spoločnosti, môže ísť o HR špecialistov, manažérov alebo napríklad lídrov tímov.

Pravidlo 2: Dobre popíšte pracovné pozície

Aby ľudia mohli postupovať medzi jednotlivými pozíciami, musia vedieť, čo obnášajú. Predpokladom je mať popísané požadované schopnosti a kompetencie, rovnako ako očakávanú náplň práce. Musí teda byť jasné, aké kritériá sú pre konkrétnu pozíciu nevyhnutné, aj aké sú očakávania. Bude tak evidentné, ktoré z požiadaviek prípadný záujemca alebo záujemkyňa o kariérny postup spĺňa, ale aj čo mu alebo jej chýba a v čom sa potrebuje dovzdelať.

Pravidlo 3: Stanovte individuálne rozvojové plány

Na jasný rámec kariérneho postupu naviažte osobné plány rozvoja. V rámci interných pravidiel môžete ľahšie pracovať s cieľmi pre konkrétnych kolegov či pozície. Stanovený by mal byť aj spôsob, akým sa bude merať posun. Súčasťou plánu môže byť aj  to, ako zamestnancovi stúpne plat alebo aké ďalšie benefity budú súvisieť s kariérnym posunom, ako a aké schopnosti a kompetencie bude rozvíjať a aký kariérny postup ho čaká, ak všetko pôjde dobre.

Pravidlo 4: Hodnotenie robte priebežne

Stanoviť plán nestačí, je potrebné venovať sa aj pravidelnému hodnoteniu. A to ako na úrovni zamestnancov, tak na úrovni samotných pravidiel kariérneho rastu. Pravidelne sa na váš systém pozrite z odstupu a posúďte, či dobre slúži, alebo potrebuje revíziu. Využiť na to môžete aj zamestnanecký prieskum.

Na transparentnosť a jednoduchosť systému hodnotenia stavili v skupine ČSOB. Zamestnanci tu získavajú kontinuálnu spätnú väzbu ohľadom plnenia cieľov a najmenej raz ročne sa formálne hodnotí ich výkon. Objektivitu formálneho hodnotenia zaručuje tzv. kalibrácia, kedy manažérsky tím porovnáva výkony jednotlivých zamestnancov a ich výsledné hodnotenie. Pri prípadnom nesúhlase zamestnanca s výsledkom hodnotenia sú potom manažéri schopní dôvody hodnotenia jasne a transparentne obhájiť.

Prostredníctvom zamestnaneckých prieskumov pravidelne meriame, ako sa nám darí prístup ku kariérnemu rastu a hodnoteniu zamestnancov napĺňať. V oblastiach, kde prieskumy odhalia slabšie miesta, pracujeme na zlepšení.“
Patrik Madle, ČSOB

Vďaka veľkosti môže ČSOB svojim ľuďom poskytnúť veľa možností kariérneho posunu. Súčasťou procesu hodnotenia je zhodnotenie potenciálu zamestnancov práve na účely horizontálnych a vertikálnych kariérnych rotácií. Pre zamestnancov s najvyšším potenciálom sú určené talentové programy, ktorých súčasťou sú rôzne školenia a networking.

Pravidlo 5: Premýšľajte o vertikálnom aj horizontálnom posune

Berte do úvahy nielen možnosti vertikálneho, ale aj horizontálneho kariérneho pohybu. Môže to byť cesta pre ľudí, ktorí chcú skúsiť v rámci firmy niečo iné, ale nemajú manažérske či líderské ambície. Sú zamestnanci, ktorým vyhovuje zostať vo svojej technickej či inej odbornej profesii, napriek tomu ich lákajú nové výzvy. Pre nich môže byť horizontálny posun to pravé orechové. A nezabúdajte, že člověk rastie aj na svojej súčasnej pozícii, posúva sa v seniorite.

Pravidlo 6: Zaveďte interné výberové konania

Kým budete nových ľudí hľadať vonku, rozbehnite interné výberové konania. Dáte najavo, že so svojimi ľuďmi na voľných pozíciách počítate a otvárate im ďalšie príležitosti.

„Ak je to možné, otvárame voľné pozice vždy najskôr interne. V minulom roku sme vďaka internému posunu našich ľudí obsadili 27 % voľných pozícií.“
Ondřej Luštinec, Vodafone

Pravidlo 7: Umožnite rozvoj talentov

Ak to myslíte s rozvojom svojich ľudí vážne, doplňte kariérne pravidlá potrebným vzdelávaním a rozvojovými programami. Napríklad vo Vodafone stavili na demokratizáciu vzdelávania. Zamestnanci tu majú prístup k viac ako 10-tisíc online vzdelávacích kurzov. Je potom na každom, ako intenzívne bude možnosti vzdelávania využívať a zvyšovať tak svoje šance na kariérny postup.

Ak chcete, aby sa vaša firma rozvíjala a rástla, potrebujete investovať do rozvoja ľudí. Na Seduo nájdete rad videokurzov, napríklad práve ten, ktorý ponúka celostný pohľad na firemné vzdelávanie, od konceptov, cez tvorbu vízie a stratégie, až po konkrétne kroky prípravy a realizácie firemného vzdelávania.

Napísal Tím Profesia
Hodnotenie článku