Správne privítanie nového kolegu ukazuje profesionalitu, prívetivú firemnú kultúru a dobré organizačné schopnosti. Pomôže mu ako k ľahšej aklimatizácii, tak aj k lepšiemu začleneniu do pracovného tímu a dobrej výkonnosti rýchlo po nástupe.
Je nesmierne dôležité, aby sa čerstvo prijatý kolega cítil vítaný. Personalisti a manažéri môžu urobiť rad vecí, aby mu nástup do nového zamestnania uľahčili a celý proces prebehol hladko. Začať sa dá prívetivým uvítacím e-mailom, čo je dnes bežná prax hlavne v zahraničí.
Postarajte sa aj o to, aby sa nový zamestnanec dozvedel všetky dôležité informácie a mal pripravené všetko, čo k svojej práci potrebuje. Inak bude mať pocit nedôležitosti a môže sa tiež dostať do nepríjemných siituácií. Záleží na pozíciách, v kancelárii bude samozrejmosťou pripravený stôl a počítač s aktuálnym softvérom, vo výrobe pracovné miesto, skrinka v šatni a podobne. A ak nový pracovník potrebuje aj ďalšie veci, napríklad parkovaciu kartu, čip na tlačiareň, kľúče od príručného skladu so spotrebným materiálom, pracovný odev a podobne, uistite sa, že potrebná pracovná výbava je pripravená už deň pred jeho nástupom.
Na bezproblémové začlenenie do pracovného tímu sú určené takzvané uvítacie balíčky, ktoré noví zamestnanci dostanú pri nástupe. Sú rôznorodé a obvykle odrážajú štýl, kultúru a ideológiu danej spoločnosti. Je dobré si dať na ich obsahu záležať, pretože zamestnanci často zdieľajú ich fotografie a videá na sociálnych sieťach, čo môže prispieť k budovaniu dobrého mena firmy a ľahšiemu náboru kvalitných uchádzačov.
Nový kolega ešte netuší, ako celé jeho pracovisko vlastne funguje. Príručka v digitalizovanej alebo tlačenej forme mu uľahčí orientáciu a poskytne mu základné informácie dôležité pre pochopenie jeho úlohy. Môže obsahovať napríklad štruktúru spoločnosti, informácie o firemnej kultúre, komunikačné kanály, pracovný čas, dress code, firemné výhody a ďalšie potrebné veci.
Spotrebný materiál, ako sú notesy, perá, ceruzky, podložka pod myš, úložné boxy a ďalšie pomôcky, je pri rade profesií nevyhnutným vybavením a môže byť praktickou súčasťou uvítacieho balíčka. Milým spôsobom, ako privítať nových kolegov, je pripraviť pre nich tieto veci napríklad s ich vytlačeným menom alebo osobným odkazom.
Rôzne komunikačné nástroje sú dnes neoddeliteľnou súčasťou práce, takže nový kolega by mal mať možnosť začať ich čo najskôr používať. Ak k tomu potrebuje aj mikrofón alebo slúchadlá, presvedčte sa, že sú na svojom mieste.
Môže ísť o tlačené publikácie alebo e-knihy, či napríklad online kurzy. Vhodná je tiež ponuka možností, z ktorých si nový zamestnanec môže vybrať podľa svojich preferencií.
Súčasťou privítania nováčika môže byť aj poukaz na špeciálne akcie, ako je napríklad návšteva výstavy alebo koncertu, dobrej reštaurácie či zaujímavej únikovej hry.
S nástupom na nové miesto je spojená vyššia miera napätia a stresu, preto ak si to spoločnosť môže s ohľadom na svoj rozpočet dovoliť alebo ide o zamestnanca na významnejšej pozícii, oplatí sa zaradiť do uvítacieho balíčka napríklad aj lekcie jogy, členstvo vo fitness centre, permanentku do bazéna alebo predplatné na masáže. Podobné súčasti uvítacieho balíčka presvedčia nového kolegu o tom, že sa spoločnosť zaujíma o zdravie a pohodu svojich zamestnancov.
Na stole môže byť prvý deň pripravený košík s čerstvým ovocím, nealkoholické nápoje aj darček, ako vonná sviečka alebo iné drobnosti na spríjemnenie pracovného prostredia.
Súčasní zamestnanci vedia, ako sa po nástupe cítili a čo im uľahčuje každodennú prácu. Môžu preto pomôcť s návrhom položiek do uvítacieho balíčka, ktoré by novému kolegovi prišli vhod. A možno vám poradia aj v tom, čo nový kolega skôr neocení. Ako by uvítací balíček vyzerať nemal?
Rozhodujúce je práve to, ako sa k onboardingu nového kolegu či kolegyne postaví zamestnávateľ. V našom novom článku vám preto prinášame overené spôsoby, ako čo najviac spríjemniť nástup nováčikov vo firme. Ako vítate nové talenty v práci vy? 🤔